Linda Lundqvist

Linda Lundqvist

Jag tänkte presentera mig. Jag heter Linda Lundqvist och är föreningen RUNGs ordförande och initiativtagare. RUNG startades därför att vi var ett gäng som pratade om att det inte finns så mycket för resandefolket. Det forskas lite om oss, och finns lite föreläsningar och sånt, vilket är fantastiskt roligt. Men vi kände att vi ville göra något FÖR resandefolket. Inte OM resandefolket. Nu blir det ju såklart en salig blandning, eftersom det finns så många livsöden ibland oss värda att skildra, och människor som är väl värda sin stund i rampljuset. Där har vi bland annat bloggen till hjälp.  Men vi vill ha mycket träffar, resande emellan, med familjer. Äldre resande som berättar, och lär ut gamla hantverk till de nya resande som de träffar. Lite mer som det var förr.

Jag bor i en liten by i Västerbotten tillsammans med min sambo och vår son, och en flock hönor. Mor och far har jag nära, och så även många andra släktingar.

En stor del av min uppväxt bodde vi tre generationer i det stora huset där jag växte upp, och jag har alltid varit väldigt släktkär.

Jag har utbildat mig och jobbat som kock, men har också läst vidare och jobbat mycket med människor, och då mestadels ungdomar. Mina universitetsstudier bekostade jag till stor del genom att sälja mat på festivaler på sommarloven. Det var en fantastiskt rolig erfarenhet, och något jag gärna skulle göra igen. Sista året har jag skrivit krönikor i tidningen Arbetaren, vilket jag tycker är fantastiskt eftersom jag tycker om att skriva.

Nu till hösten så kommer jag att börja med ett projekt som har som syfte att samla in livsberättelser från resandefolket. Jag är spänd av förväntan inför detta, och vet att jag kommer att få träffa många underbara människor, med fantastiska levnadsöden, och jag känner mig väldigt glad och tacksam att så många valt att lita på mig för att berätta.

Som ordförande har jag en viktig post i RUNG, men det märks att de andra i styrelsen är både en och två generationer äldre än mig. Jag har mycket att lära mig, och det är det roligaste av allt!

—————————————————————————————————————

RUNG kommer att verka för: R: Resandefolket U: med fokus på de Unga och språket N: Resande som Nyss insett att det är resande G: och självklart för alla Gamla Resande

Vår medlemsavgift är: 75 kr för enskild medlem

150 kr för ett familjemedlemskap

75 kr för att bli stödmedlem.

Sätt in pengarna på bg 187-6515 och skriv ditt namn skicka ett mail (resandefolk@gmail.com) till oss med ditt namn, vid familjemedlemskap även antalet i familjen eller om ni är stödmedlemmar. Glöm inte skriva adressen och er mail också.

Twitter: https://twitter.com/Resandefolk

Fb,s gilla sida: http://www.facebook.com/resandefolk

One thought on “Linda Lundqvist

  1. Ping: Britt-Inger Lundqvist | resandefolk

Kommentera

