Ordförande Lindas resa genom Sverige

Efter en tre veckors resa genom Sverige så är jag nu tillbaka i Västerbotten där jag hör hemma.

Det har varit tre händelserika veckor, och tanken bakom det hela var att jag skulle samla ihop livsberättelser från människor som är utav resandefolket. Min målsättning är att göra en sammanställning av berättelserna, och att det ska komma ut i form av en utställning, och senare i en bok. Det har ända sedan första tanken om projektet kom varit viktigt för mig att vi resande skulle få berätta vår egen historia, själva.

Det har varit fantastiska möten, och många spännande livsöden. Jag har skrattat så jag har fått kramp i magen, för att dagen efter sitta och prata med någon där jag har fått behärska mig för att inte bryta ihop hulkande i tårar vid en vänlig människas köksbord, när jag fått höra om hur myndigheterna burit sig åt för att utplåna hela familjer.

Jag känner de mina ganska väl, och den gästfrihet jag erbjudits under resan har bekräftat mina tankar om resandefolket. Jag hade också med mig min 4-årige son, och trots att han är ett aktivt barn har det inte varit något problem att ha med honom. Tvärtom så har han varit lika välkommen som jag.  Sånt värmer ett mammahjärta. ”Man känner sina löss på gången” är ett gammalt kärt uttryck. Vi resande känner oftast igen varandra utan ord, och vi välkomnar det vi ser.

Egentligen hade jag tänkt skriva små berättelser i bloggen under hela resan, men jag har faktiskt inte mäktat med. Eftersom jag på inget sätt är en vanlig utomstående reporter eller forskare, utan många av berättelserna är min egen historia också, har gjort att det varit en känslomässig berg- och dalbana utan dess like.

Jag har fått en del frågor om pengar från olika människor, och hur jag finansierar hela projektet. Jag vet inte om jag är mest idealist eller bakom flötet, men jag orkade inte vänta på att alla beslutsprocesserna gällande de ansökningar jag skickat in skulle bli färdiga. Jag lånade några tusen av morsan för att täcka in en del av utgifterna, tog lite från sparkapitalet, och sen åkte jag. Vi har bott hemma hos folk, och någon natt i bilen. Och jag kommer från ett fantastiskt folk. Jag har fått varm mat, jag har fått husrum, jag har fått vänliga leenden, och en av dem jag intervjuade skickade mig till och med vidare med en femhundring i bensinpengar och en stor påse wienerbröd.

Jag åkte iväg utan att ha egentlig ekonomisk täckning för det, men jag har sällan känt mig så rik.

Tack alla underbara jag har träffat!

Linda

—————————————————————————————————–

RUNG kommer att verka för: R: Resandefolket U: med fokus på de Unga och språket N: Resande som Nyss insett att det är resande G: och självklart för alla Gamla Resande

Vår medlemsavgift är: 75 kr för enskild medlem

150 kr för ett familjemedlemskap

75 kr för att bli stödmedlem.

Sätt in pengarna på bg 187-6515 och skriv ditt namn skicka ett mail (resandefolk@gmail.com) till oss med ditt namn, vid familjemedlemskap även antalet i familjen eller om ni är stödmedlemmar. Glöm inte skriva adressen och er mail också.

Twitter: https://twitter.com/Resandefolk

Fb,s gilla sida: http://www.facebook.com/resandefolk

5 thoughts on “Ordförande Lindas resa genom Sverige

  1. Det är jätteintressant att följa ditt projekt och så roligt att träffa er. Lycka till med fortsättningen! Jag är övertygad om att det blir ett bra projekt i fortsättningen också! hälsar Kristina

  2. Tack och KRAM från en släkt i Uppsala som tillhör både de ny- upptäckta resande och gamla resande som har börjat samla information både utifrån med dokument samt in ifrån släkten med foton och historier ( av det lilla de andra vill dela med sig , till framtiden ) TACK för att ni finns som föredömen för oss andra !

    • Tack Ronny, och håller helt med dig ❤ Helt fantastiskt att med forskning såhär, vad du, Linda, får uppleva i levande livet och inte bara genom det skrivna ordet, i Sverige! Jag säger som Ronny Ericsson, Tack för att ni finns som föredömen för oss andra som vill mer men kanske inte mäktar!

Kommentera

