Majgull Axelssons uttalande om Resandefolket och hennes ursäkt

Majgull Axelsson uttalar sig i radio om resandefolket

I SVT-intervjun den 9 april sa Majgull Axelsson att resandefolket är ”utstötta som kom från det gamla bondesamhället och drivits att nomadisera”.

Det uttalandet fick kritik av föreningen RUNG, en förening för unga resande. Uttalandet befäster gamla fördomar och innebär att resandefolket klassas som en socioekonomisk grupp och inte som en etnisk grupp enligt RUNG.

Lyssna och läs hela intervjun här http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=478&artikel=5842987

RUNG skrev ett mail den 9 april till Majgull Axelssons bokförlag om hennes uttalande om Resandefolket

Hej

Jag heter Britt-Inger Lundqvist och satte nästan kaffet i halsen i morse när Majgull satt i tvsoffan och sa att “de resande är utstötta som kom från det gamla bondesamhället och drivits att nomadisera”

Resandefolket är den största gruppen i minoriteten romer. Hennes uttalande skicka mig 20 år tillbaka i tiden om inte längre.

Vi är många inom resandegruppen som jobbar med att synliggöra vår grupp. Att Majgull som är en offentlig person sitter och säger att vi är en socioekonomisk grupp är att osynliggöra oss och degradera oss till något som vi inte är. För mig personligen blev det en tråkig morgon då jag beundrar Majgulls skrivande och var så glad att hon valt att skriva om romerna.

Det är dessutom många som har hört av sig till mig och varit upprörda över att bli kallade för en socioekonomisk grupp när vi är en etnisk grupp. Flera med mig trodde att hennes bok skulle sätta fokus på minoriteten romer som det blir nu så utesluter hon den största gruppen i minoriteten.

Så jag skulle vara tacksam om ni upplyser henne om att hon har fel och att hennes uttalande bevarar gamla fördomar, som det finns bevis för att de är fel.

———————————————————————–

I går den 16 april svarade Majgull på mailet;

Tusen tack för ditt mail, som jag dessvärre fick först idag. Det var synd att jag inte hittade din hemsida när jag var ute och letade på nätet under arbetet med min bok. Jag växte ju upp i Nässjö under 50- och 60-talet och såg en hel del av den diskriminering som resandegruppen utsattes för, inte minst i skolorna där barnen många gånger hade ett helsicke. På den tiden och i den staden ansåg många att resande var en etnisk grupp med släktskap med romerna, men som tonåring lyssnade jag på ett föredrag av en journalist från Jönköping som betonade att så var det minsann inte. I stället, sa han, var det just en grupp som hade stötts ut ur det svenska bondesamhället. Man hade dessutom gjort en undersökning i Jönköping som visade att “tattarna” var minst lika blåögda och blonda som vi andra. Det där har jag trott på sedan dess – faktiskt ända tills jag fick ditt mail och kollade upp din hemsida. Jag beklagar verkligen om det innebär att jag har spridit gamla fördomar. Dock: i boken som jag har skrivit finns det inte ett ord om resandegruppens ursprung, men desto mer om den ytterst orättvisa behandling de utsattes för. Jag skulle mycket gärna vilja läsa dina etnografiska uppsatser om resandefolkets historia och få ordning på det hela. Ska vi byta? Dvs du får min bok och jag får dina uppsatser? F ö lovar jag att aldrig mer sprida den där tanken att resandefolket är en socioekonomisk grupp och inte en etnisk.
Allt gott
Majgull

————————————————————————————————————————————————————

RUNG kommer att verka för: R: Resandefolket U: med fokus på de Unga och språket N: Resande som Nyss insett att det är resande G: och självklart för alla Gamla Resande

Vår medlemsavgift är:
75 kr för enskild medlem
150 kr för ett familjemedlemskap
75 kr för att bli stödmedlem.

Sätt in pengarna på bg 187-6515 och skriv ditt namn skicka ett mail (resandefolk@gmail.com) till oss med ditt namn, vid familjemedlemskap även antalet i familjen eller om ni är stödmedlemmar. Glöm inte skriva adressen och er mail också.

Hemsidan: http://www.resanderung.tk/

Twitter: https://twitter.com/Resandefolk

Fb,s gilla sida: http://www.facebook.com/resandefolk

Kommentera

