Tiggare + telefon= stryk ”Jag är människa!” säger pappan

Efter att ha stannat på tre ställen för att ta emot kläder, filtar och mat från vänliga människor så kom vi äntligen till Umeå. Kvinnan vi skulle träffa kommer från Rumänien och pratar knagglig, men ändå, hjälplig engelska. Jag satt i bilen på passagerarsidan med dörren öppen. Vi väntade på henne. Under tiden studerade jag hennes son. Han stod på knä mot gatstenarna och man kunde se att han hade ont. Då och då sträckte han lite på sig. Det var då jag smygfotograferade honom.

ung tiggare

Foto; Gini Molin

Han blev en stund sinnebilden för att vara utelämnad. I främmande land utan språkkunskaper. En vanlig fredagseftermiddag utanför Systembolaget. Han blir pekad på, stirrad på, viskad om. Allt medan människor hastade vidare med ölflak och vinlådor. Jag tittar på min bild och lägger sedan undan mobilen. När jag tittar upp igen ser jag en man ladda och träffa med en rejäl högerkrok i tinningen på pojken. Han telefon flyger i marken i flera delar. ”Du har touch-telefon” skriker gärningsmannen åt honom och vevar på mera. Han vacklar, hukar sig, försöker nå sina delar av telefonen. Gärningsmannen (proper kille, för dagen stylad i håret med datorväska över axeln och kläder ett vittne bara kan drömma om att få memorera) tvärvänder och går därifrån i folkvimlet. Sakta bort. Pojken håller upp sina telefondelar (som INTE är en touch-telefon) och när jag och sambon kommer fram till honom vill han att vi ringer polisen. Sambon ringer direkt. Pojken ser förtvivlad ut. Som om han hade gråten i halsen. Vi förstår inte varandra. Jag ser spår av slagen i hans ansikte.

Hans familj kommer rusande. Mor, far och farbror. Hans mor gråter. Sonen har just blivit nedslagen. De pratar med varandra och äntligen kan sonen prata med någon som förstår. Min sambo tröstar mamman. Jag ringer upp polisen och ger dem signalementet. Jag vet att jag mångdubblar möjligheterna om de går ut på sin radio direkt istället för att jag väntar in dem. Mycket riktigt, en bil plockar upp gärningsmannen och en kommer till oss. Familjen är glad att de blir tagna på allvar. De säger att de har tilltro till svensk polis som faktiskt kommer om man behöver hjälp. Pappan i familjen säger dessutom att de oftast blir behandlade med respekt, fastän de tigger. ”Jag är människa!”, säger han. Och ler. Trots det som nyss hänt sonen. Jag och sambon tar med dem till ett café när polisstöket är över. Vi försäkrar oss om att allt är okej med dem.

DSC_0819

Foto; Gini Molin

Skribent Gini Molin

———————————————————————————————————————————————————————–

RUNG kommer att verka för: R: Resandefolket U: med fokus på de Unga och språket N: Resande som Nyss insett att det är resande G: och självklart för alla Gamla Resande

Vår medlemsavgift är:
75 kr för enskild medlem
150 kr för ett familjemedlemskap
75 kr för att bli stödmedlem.

Sätt in pengarna på bg 187-6515 och skriv ditt namn skicka ett mail (resandefolk@gmail.com) till oss med ditt namn, vid familjemedlemskap även antalet i familjen eller om ni är stödmedlemmar. Glöm inte skriva adressen och er mail också.

Hemsidan: http://www.resanderung.tk/
Twitter: https://twitter.com/Resandefolk
Fb,s gilla sida: http://www.facebook.com/resandefolk

One thought on “Tiggare + telefon= stryk ”Jag är människa!” säger pappan

  1. Hej Fina Linda,
    Läste vad hade hänt & hur Du/Ni reagerade! RESPEKT….
    Styrka och mod….

    Det krävs styrka för att vara tuff.
    Det krävs mod för att vara ömsint.

    Det krävs styrka för att hålla garden uppe.
    Det krävs mod för att sänka garden.

    Det krävs styrka för att övervinna.
    Det krävs mod för att ge sig.

    Det krävs styrka för att var helt säker.
    Det krävs mod för att våga tvivla.

    Det krävs styrka för att passa in.
    Det krävs mod för att var annorlunda.

    Det krävs styrka för att känna en väns smärta.
    Det krävs mod för att känna sin egen smärta.

    Det krävs styrka för att dölja sina känslor.
    Det krävs mod för att visa dem.

    Det krävs styrka för att uthärda övergrepp.
    Det krävs mod för att sätta stopp för dem.

    Det krävs styrka för att stå ensam.
    Det krävs mod för att luta sig mot någon.

    Det krävs styrka för att älska.
    Det krävs mod för att låta sig älskas.

    Det krävs styrka för att överleva.
    Det krävs mod för att leva.

Kommentera

