En skojares betraktelse. Bonden

Detta hände sig en dag på 70 talet. Som ni vet försörjde sig många resande på gårdfarihandel mm.

sausage-6069Det här var en dag som alla andra och som vanligt gjorde vi oss klar för att tjäna några kronor. Den här dagen begav vi oss ut och för att beckna rökt korv och sill i plåtburkar som jag och en kompis fått tag i billigt. Vi hade köpt på oss ett lager. Vi gjorde ofta så ibland var det korv eller sill och ibland andra saker vi köpte. Vi samlade på oss det vi ansåg man kunde sälja hos bönderna och stuvade in det i bilen på våra försäljningsresor.

Den här gången var det korv och sill. Korven hade vi i plastbackar invirade i papper i och sillburkarna stod bredvid där bak i bilen. Solen lyste och snön gnistrade när vi gav oss i väg ut på landet på vår försäljningsrunda. Vi åkte förbi åkrar, ängar och in iskogar vi stannade vid varje hus vi åkte förbi. Försäljningen gick ganska bra och vi sålde i nästan varenda gård.

Det här var vid juletid och korven var god och folk ville även ha sill till jul så det var en lysande försäljning. Vi kom så småningom fram till en gård och nu var det var min tur att sälja. Vi tog var annat ställe jag och min vän. Jag gick ut och började ropa på bonnen som höll på att köra ut dynga på gödselstan, han hade väl gjort rent för grisarna eller nåt. Han frågade vad det handlade om och jag drog min ramsa om sill och korv till julen.

Passa på nu sa jag det är god nyrökt korv och sillen står sig länge. Jasså du sa bonnen ”det är krämmare ut och och lurar folk” i ett otrevligt tonfall och fortsatte ”det du säljer är väl upprötet och luktar skit så här ska vi inte ha något”.

Jag blev nu lite förbannad för han var så otrevlig och jag hade inte varit annat än trevlig mot honom. Jag fick ur mig i ilskan att ”lukten lär du ändå inte känna för du luktar väl än värre där du står i gödseln upp till halsen”.

Nu blev han blev tvärgalen och slängde grepen efter mig så gödseln skvätte. Jag skyndade mig därfrån och slängde mig in i duetten för att komma undan. När vi gasade på därifrån såg vi i backspelen att bonnen kom springandes i storstövlarna efter bilen. Min vän skrattade och sa att ”han vill nog ha korv i alla fall”.

Vi fortsatte vår försäljningsresa, korven var nyrökt och god och sillen höll sig länge, solen sken och snön gnistrade. Vi sålde bra hela dagen, fram mot kvällningen var lagret slut och vi åkte hemåt både nöjda och glada för vi inte bara fått sålt allt vi skrattade också gott åt den otrevliga bonden som kastade grepen efter oss och jagade bilen i storstövlarna.

 

Kommentera

