RUNG ger barnen i lägret mat

Flera gånger under de senaste veckorna har vi fått höra att barnen i lägret är hungriga. Det går inte få ihop tillräckligt med pengar för att det ska räcka till. Är dessutom nåt av barnen sjukt så är den dagens inkomst 0kr.

Barn i Sverige ska inte behöva gråta av hunger, vilket jag fått höra att de gjorde. Det går inte bara att låtsas som det regnar. Jag pratar med Linda ordförande för RUNG, som hört samma sak. Vi bestämmer oss för att göra nåt åt saken.

Mot ICA för att inhandla frukt, bröd och pannkakor.

Mot lägret för att dela upp maten så att det kom alla barn tillgodo.

delning

 

I lägret blir jag varmt välkomnad av alla. När vi har hälsat lånar jag ett bord där vi delar upp allt i påsar 5 bananer, 1 äpple, 1 päron, 2 bröd och två pannkakor.Vi hjälps åt att dela upp det i påsar och alla är införstådda med att det här är barnens.

När jag står och delar ser jag i ögonvrån en liten hand som kommer och försöker komma åt pannkakorna. Jag låtsas inte se det men det är inte så lätt när man inte riktigt når upp så till sist måste jag hjälpa tjavon att nå upp och få tag på en pannkaka.

Till sist har vi delat upp nästan allt i påsar. Totalt blev det 20 påsar.

påsarna

Alla hjälpte till så att vi säkert inte missade något barn och de barn som inte var på plats fick sina påsar lagda i sina husvagnar. Diskussionerna gick höga men till sist var det klart och alla barn hade en påse med godsaker att äta när de kom tillbaka.

Sen fanns det små händer som fick lite extra. Det är svårt att motstå de små livens ögon och små händer.

 

Och det är inte helt enkelt att bära sin påse till husvagnen när man är liten.

tjavon

 

Men skam den som ger sig och till sist kom han fram och kunde stolt visa upp sin påse.

 

tjejen

Det fanns mer än en pannkaksintresserade i lägret med små händer som också ville smaka av det goda. Jag älskar dessa underbara ungar som får mitt hjärta att smälta. Det är en skam i vårt Svenska välmående samhälle att vi har små barn som går hungriga.

Men idag har de i alla fall fått lite godsaker att tugga på med en hälsning från mig, Linda och RUNG.

//Britt-Inger

Kommentera

